كوچك يا بزرگ كردن بخش :.رويدادهای کشوری
پنجشنبه 22 شهریور 1397 سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد:آغاز طرح ملی پیشگیری از هپاتیت B در اهداکنندگان مستمر خون از اول مهر

سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: از ابتدای مهر ماه، طرح ملی پیشگیری و واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون در مقابل هپاتیت B در سراسر کشور اجرا می شود.

به گزارش وبدا، دکتر بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون با اعلام این خبر گفت: اهداکنندگان مستمر خون که پیش از اول فروردین سال 68 متولد شده باشند، از اول مهرماه سال جاری تا ابتدای اسفند ماه فرصت دارند تا با مراجعه به نزدیکترین مرکز اهدای خون شهر محل سکونت خود، معرفی نامه واکسیناسیون دریافت کنند و با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی مجری برنامه، واکسن هپاتیت B مورد تایید وزارت بهداشت را به طور رایگان در سه نوبت دریافت کنند.

وی تاکید کرد: جمعیت هدف این طرح ملی، گروه سنی ۲۹سال به بالا هستند.

دکتر حاجی بیگی افزود: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان انتقال خون ایران و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت منعقد شد، برای رسیدن به خطر صفر انتقال بیماری‌های منتقله از طریق خون و فرآورده‌های آن،  واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون علیه عفونت هپاتیت B انجام می شود.
وی افزود: در فاز اول این طرح مقرر است که در پنج ماه از تاریخ اول مهرماه سال جاری تا ابتدای اسفندماه سال ۹۷، مراکز مختلف انتقال خون با تکریم اهداکنندگان در تمام ساعات کاری مراکز، خدمات واکسیناسیون را ارائه دهند.

دکتر حاجی بیگی افزود: در عین حال، کارتی با عنوان کارت واکسیناسیون، ویژه اهداکنندگان مستمر خون طراحی شده که پس از انجام واکسیناسیون به اهداکنندگان گروه هدف در ادارات کل انتقال خون سراسر کشور ارائه می‌شود. همچنین بعد از پایان کار این کمپین، ارزیابی‌های لازم برای بررسی نتایج این اقدام در سطح استان‌ها انجام خواهد شد.

سخنگوی سازمان انتقال خون، تولید واکسن نوترکیب هپاتیت B را در ایران فرصت مناسبی برای واکسیناسیون افراد جامعه دانست که می تواند زمینه ریشه کنی این بیماری را در جامعه فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت واکسیناسیون عمومی می توانیم امکان انتقال هپاتیت B از طریق خون را در کشور به صفر برسانیم و آن را تضمین کنیم.

دکتر حاجی بیگی همچنین از اجرای برنامه فرهنگ‌سازی اهدای خون در جوانان متولد سال ۱۳۷۳به بعد که در بدو تولد واکسن هپاتیت B را دریافت کرده اند خبر داد و گفت: افراد ۱۸تا ۲۴سال، نسل ایمنی نسبت به هپاتیتB  هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به نقش مهم اهداکنندگان خون در سلامت جامعه گفت: سالانه ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر خون در کشور داریم که سالی دو بار کار اهدای خون را انجام می‌دهند. بنابراین در مرحله اول با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، ۱۰۰هزار نفر از اهداکنندگان مستمر خون را با واکسن هپاتیت B واکسینه می‌کنیم. البته این کار آغاز شده و در استان‌های مختلف کشور به تدریج در حال انجام است و تا جایی که تمام اهداکنندگان مستمر انتقال خون واکسن هپاتیت B را دریافت کنند، ادامه می‌یابد.

وی افزود: این واکسن در سه نوبت، یک بار در زمان مراجعه، زمان دوم یک ماه پس از مراجعه نوبت اول و زمان سوم، 6 ماه پس از مراجعه نوبت اول و به طور دقیق بر اساس تاریخ های مقرر در محل بازو انجام می شود.

دکتر حاجی بیگی از اهداکنندگان مستمر خواست که در تاریخ های ذکر شده برای نوبت های واکسیناسیون حضور پیدا کنند و در نگهداری کارت هایی که متعاقبا به آنها داده خواهد شد، کوشا باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه ما برنامه آزمایش و غربالگری اهداکنندگان بار اولی را هم اجرا می‌کنیم، این برنامه هم می‌تواند خطر صفر هپاتیت در انتقال خون را تضمین کند.

سخنگوی سازمان انتقال خون، تصریح کرد: این طرح طبق تفاهم نامه ای که میان سازمان انتقال خون و مرکز مدیریت بیماری ها منعقد شده است اجرا می شود و تامین واکسن مورد نیاز آن که به رایگان به اهداکنندگان خون تزریق می شود، بر عهده مرکز مدیریت بیماری ها است و کارایی واکسن ها نیز پایش می شود.

وی خاطرنشان کرد: هپاتیت ویروسی یکی از مشکلات بهداشت جهانی است که راه‌های متنوعی برای انتقال دارد و شیوه‌های تشخیص و درمان آن از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. بنابراین لازم است در سراسر جهان، برای کنترل و پیشگیری از این بیماری متناسب با شرایط هر کشور برنامه ریزی انجام شود.

دکتر حاجی بیگی در پایان اظهار داشت: بدین منظور در راستای استراتژی جهانی برای حذف هپاتیت‌های ویروسی به‌ عنوان یک تهدید بزرگ سلامت عمومی، تا سال 2030 و هدف گذاری سازمان انتقال خون ایران در به صفر رساندن خطر انتقال بیماری های قابل انتقال از طریق خون و فرآورده های آن  (zero risk)، اهداکنندگان مستمر بالای 29 سال (متولدین قبل از 1/1/68) که قبلا طبق برنامه ایمن سازی علیه هپاتیت B واکسینه نشده اند، از طریق اداره کل انتقال خون استان به مراکز بهداشتی درمانی مجری برنامه واکسیناسیون معرفی شده و واکسن هپاتیت B و کارت واکسیناسیون ویژه اهداکنندگان خون را دریافت خواهند کرد.