رويدادها و خبرها
یکشنبه 13 مرداد 1398 اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد!  
هفته بدون دخانیات 2019 با شعار جهانی "اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد" و شعار ملی " اماکن بدون دخانیات، حق شهروندی "از فردا آغاز می شود.
مهمترین هدف سازمان جهانی بهداشت از برگزاری این هفته، افزایش آگاهی عمومی در زمینه ارتباط بین مصرف دخانیات با بیماری ها و تاثیرات دود دست دوم بر سلامت افراد، حمایت طلبی از سیاست های موثر برای کاهش مصرف دخانیات از طریق اجرای مفاد کنوانسیون کنترل دخانیات، پروتکل مربوطه و همچنین قوانین ملی و در نهایت برجسته نمودن اقدامات قابل اجرای دولت ها برای کاهش خطرات آن است.
در راستای اهداف جهانی تعیین شده در بیانیه سازمان ملل متحد برای کاهش 25 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر، ج.ا.ایران نسبت به کاهش 30 درصدی شیوع مصرف دخانیات تا سال 2025 ( 1404 هـ ش)، متعهد شده است.
اما بررسی ها و شواهد اخبار خوبی در تحقق هدف فوق را در پی ندارند. در اجرای نظام مراقبت عوامل خطر بیماری های غیر واگیر، طرح استپس در وزارت بهداشت بصورت دوره ای، تقریبا هر سه سال یکبار برای تعیین میزان شیوع مصرف دخانیات و سایر عوامل خطر مرتبط اجرا می شود. بر اساس اطلاعات مذکور حدود 8 میلیون نفر مصرف کننده مواد دخانی در کشور هستند. متاسفانه در کشور ما، طی سالهای 1385 تا 1390 شیوع مصرف روزانه سیگار در گروه سنی بالای 15 سال روندی ثابت داشته است ولی مصرف روزانه قلیان در این گروه سنی از سال 1388 تا 1390 حدود 40 درصد افزایش داشته است که این روند تا سال 95 هم ادامه داشته است. از تحقیقات دیگر نیز متاسفانه شاهد افزایش مصرف سیگار در بین دختران گروه سنی 13 تا 15 سال بوده ایم که ناشی از ضعف اجرای قوانین در بخشی از راهکارهای مبتنی بر کاهش عرضه و تقاضا می باشد.
سازمان جهانی بهداشت نیز پیش بینی کرده است که درصورت عدم برنامه ریزی و پیشگیری لازم در مهار اپیدمی دخانیات، کشورهای ایران، مصر و پاکستان تا 40 سال آینده بیشترین میزان مصرف دخانیات را خواهند داشت.
در حال حاضر، مرگ منتسب به سیگار در ایران با فرض مصرف سالیانه 55 میلیارد نخ سیگار در کشور، بدون در نظر گرفتن مرگ های ناشی ار مصرف قلیان، حدود 55 هزار نفر در کشور می باشد، همچنین استعمال دخانیات عامل بروز 90 درصد سرطانهای ریه، 80 درصد برونشیت مزمن و 25 درصد بیماریهای ریوی است.
از سویی دیگر، نگاهی به اقتصاد مصرف دخانیات در ایران، نشان می دهد که در کشور با فرض 55 میلیارد نخ مصرف، سالانه بطور متوسط 10000 میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات دود می شود و بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های بهداشتی درمانی ناشی از مصرف دخانیات می شود.
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ج.ا.ایران در اجرای پنج راهبرد از شش راهبرد کلیدی کاهش تقاضای دخانیات برگرفته شده از مفاد کنوانسیون تحت عنوان MPOWER شامل: پایش وضعیت شیوع مصرف دخانیات، حفاظت از افراد در برابر تماس با دود محیطی دخانیات، کمک به افراد برای ترک دخانیات، هشدار در مورد خطرات مصرف دخانیات و اجرای ممنوعیت جامع تبلیغ اقدامات بسیار خوبی انجام شده است که دربین کشورهای منطقه در بالاترین سطح اقدامات قرار دارد ولی در اجرای موثر ترین راهکار تحت عنوان " افزایش مالیات دخانیات" جزو ضعیف ترین کشورهای جهان قرار گرفته ایم.
این در حالی است که، مالیات سیگار و مواد دخانی اقدام برد- برد سه جانبه برای همه کشورها به ویژه برای کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود. زیرا با کم کردن مصرف دخانیات، از یکسو به مدیریت هزینه های افراد و خانوارها برای خرید کالاهای اساسی مورد نیاز به جای مواد دخانی و صرف درآمد ذخیره شده از این محل برای تامین امکانات رفاهی و آموزشی و از سوی دیگر کاهش هزینه‌های تحمیلی بر بخش سلامت و سایر بخش های توسعه ای کشور می‌شود. به علاوه درآمدی که به‌طور مستقیم از طریق مالیات سیگار و مواد دخانی و غیرمستقیم با کاهش هزینه های تحمیلی بر سلامت عاید دولت‌ها می‌شود، ابعاد گوناگون آن را روشن می‌سازد. مبالغی به این ترتیب در اختیار دولت‌ها قرار می‌گیرد تا به‌عنوان پایه و اساسی برای حمایت از برنامه‌های بهداشت عمومی مورد استفاده قرار گیرد و بر اساس آن اقدامات موثر و پایدار در زمینه پیشگیری و توسعه سلامت عموم مردم صورت گیرد. 
شایان ذکر است بر اساس ماده ۸ قانون جامع کنترل دخانیات مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی دولت مکلف به افزایش سالانه قیمت مواد دخانی از طریق مالیات است. به این ترتیب و در شرایطی که برنامه جامع تحول سلامت که در حال اجراست و توفیق مرحله به مرحله آن نیازمند تامین اعتبار پایدار می‌باشد، عنایت به موضوع مالیات دخانیات در زمینه سلامت و اقتصاد برد سه جانبه فردی، جمعی و ملی به همراه دارد.
 
تعداد بازديد اين صفحه: 233862
تعداد بازديد کنندگان سايت: 103753033 تعداد بازديد زيرپورتال: 767206 اين زيرپورتال امروز: 438 سایت در امروز: 181191 اين صفحه امروز: 45